Pristatytos metodinės rekomendacijos: kaip sudominti jaunimą ir kurti bendruomenę?

2022 m. balandžio 12 d.

Vytautas Dranginis

Britų Tarybos Lietuvoje kartu su Lietuvos tautiniu olimpiniu komitetu (LTOK) įgyvendintas projektas „Svajonių komandos“ (angl. „Dreams and Teams“) pasiekė rezultatų, kurie gali tapti pavyzdžiu kitiems. Remiantis projekto įgyvendinimo patirtimi buvo sukurtos rekomendacijos, kurios ateityje padės panašias iniciatyvas rengiančioms organizacijomis, savivaldybėms, bei kitoms suinteresuotoms grupėms.

„Svajonių komandos“ – tai unikalus projektas, skirtas per sportines veiklas ugdyti mokinių lyderystę, organizacinius gebėjimus, bendradarbiavimo, darbo komandoje įgūdžius bei suteikti žinių ir gebėjimų pedagogams ugdant mokinių tarpe XXI amžiaus kompetencijas, taip pat skatinti skirtingų mokomųjų kalbų mokyklų bendradarbiavimą.

„Su Britų Taryba Lietuvoje remiamės tomis pačiomis vertybėmis, tad dirbant kartu mums pavyko pasiekti reikšmingų rezultatų. Sportas neabejotinai yra viena iš efektyviausių priemonių suburti ir įtraukti didelę dalį jaunimo, skatinti olimpines vertybes.

Būtent sporto dėka projekto metu jaunuoliai iš skirtingų mokomųjų kalbų mokyklų efektyviai bendradarbiavo, tobulino viešojo kalbėjimo įgūdžius, tapo drąsesni ar, tiesiog, patobulino lietuvių kalbos žinias. Itin džiugu, kad įgyta patirtimi galime pasidalyti ir su kitais, esame atviri bendradarbiavimui ir visada pasirengę padėti įgyvendinti po projekto sukurtas rekomendacijas.

Atsižvelgiant į augantį ukrainiečių skaičių Lietuvoje, tikimės, kad šios rekomendacijos padės ir Ukrainos vaikų integracijai į bendruomenę“, – kalbėjo LTOK prezidentė Daina Gudzinevičiūtė.

8 laisvai prieinamos rekomendacijos

Pasibaigus projektui atliktas poveikio tyrimas padėjo išgryninti 8 rekomendacijas. Jomis remiantis galima reikšmingai prisidėti prie iššūkių, su kuriais šiandien susiduria jauni žmonės, ugdytojai ir ugdymo institucijos, įveikimo. Kartu pateikiami aiškūs pavyzdžiai ir pasiūlymai, įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus.

„Svajonių komandų“ patirtis rodo, kad neformalusis ugdymas per patyriminio ir socialinio pobūdžio veiklas papildo formalųjį ugdymą ir įgalina jaunus žmones ugdyti plataus spektro kompetencijas ir sėkmingai įsitraukti į bendruomenės gyvenimą.

Rekomendacijose skatinama į panašius projektus įtraukti visas suinteresuotąsias grupes bei įvairaus profilio mokyklas, organizuoti įvairių kultūrinių grupių darbą kartu, į užsiėmimus įtraukiant tiek mokinius, tiek pedagogus. Tiesioginis bendradarbiavimas projekte skatino pažinti, padėjo peržengti nuostatų barjerus, ugdė pagarbos jausmą kitokiam, priėmimą ir norą suprasti.

Taip pat pabrėžiama saugios ir atvirumu bei lygiavertiškumu paremtos aplinkos svarba bei patyriminio mokymosi galimybė. Priėmimas ir saugi atmosfera leidžia skleistis idėjoms ir iniciatyvoms. Tai skatina dalyvių kūrybiškumą, vaizduotę, turintiems skirtingų gebėjimų ir talentų moksleiviams padeda kurti bendrystėje bei atrasti stipriąsias savybes, kiekvienam tinkančią atsakomybių sritį.

Organizuojant panašius projektus taip pat rekomenduojama ieškoti galimybių įtraukti moksleivius ir pedagogus į nuoseklias, ilgos trukmės ir sistemingai kompetencijas ugdančias veiklas. Dalyviai teigė, jog ilga projekto trukmė ir mokyklų įsitraukimas į kuo daugiau projekto sezonų užtikrino ilgalaikius ir gilius dalyvių bei mokyklų bendruomenių pokyčius. Didžiausią asmeninį ir profesinį pokytį reflektavo bent trijuose sezonuose dalyvavę pedagogai.

Rekomendacijose pagrindžiamas fizinio aktyvumo, kaip įrankio įgyvendinant panašius projektus, veiksmingumas. Rezultatai rodo, kad fizinis aktyvumas ir sportas yra puiki priemonė ugdyti įvairias kompetencijas: lyderystę, komandinį darbą, bendravimo įgūdžius, organizacinius gebėjimus ir kt.

Plėtė bendradarbiavimą ir kūrė bendruomenę

Projekto organizatoriai skaičiuoja, kad iš viso projekte dalyvavo beveik pusė tūkstančio moksleivių ir pedagogų. „Svajonių komandų“ vykdyta apklausa parodė, kad dalyvavę moksleiviai džiaugiasi įgiję svarbios gyvenimiškos patirties – pažymi patobulėjusius viešojo kalbėjimo, lyderystės įgūdžius, galimybę laisvai bendrauti su kitakalbiais, pakitusį požiūrį į negalią, įgytą laisvės siekti savo tikslų pojūtį bei patirtą saugios aplinkos būti savimi jausmą.

Tuo tarpu mokyklų bei savivaldybių atstovai džiaugėsi projekto galia išplėsti lietuvių, rusų, lenkų mokomųjų kalbų mokyklų moksleivių bendradarbiavimo ratą ir šias bendruomenes suvienyti, patobulėjusiais komandinio darbo, lyderystės įgūdžiais, tolerancijos, vienybės ugdymu bei galimybe įgalinti jaunimą laisvai siekti savo tikslų.

„Projektą LTOK iniciatyva Lietuvoje įgyvendinti buvo itin paprasta – bendruomenės noriai įsitraukė, džiaugėsi galimybe būti projekto dalimi. „Svajonių komandos“ suteikė bendruomenėms galimybę bendrauti, pažinti, ugdytis skirtingus įgūdžius. Labai smagu, kad viešai prieinamos projekto rekomendacijos padės ir toliau ugdyti bei vienyti jaunimą pasitelkiant visiems prieinamą įrankį – sportą. Tai reiškia, kad mūsų bendradarbiavimas nesibaigia – remiantis pateiktomis rekomendacijomis projekte dalyvavusios mokyklos tęs veiklas, o prie jų prisijungs ir kitos Lietuvos švietimo įstaigos“, – projekto sėkmę Lietuvoje pabrėžė Britų tarybos Lietuvoje direktorė Ona Marija Vyšniauskaitė.

„Svajonių komandos“ Lietuvoje įgyvendintas 2017-2021 m. didelio pasisekimo pasaulyje sulaukęs projektas įtraukė tiek mokinius, tiek pedagogus ir savivaldybių atstovus. Projektui pasibaigus bendradarbiavimas su dalyvavusiomis švietimo įstaigomis bus tęsiamas ir toliau įgyvendinant sukurtas rekomendacijas.

Rekomendacijas skaitykite čia.

© 2018 LTOK, LTeam.
Svajonių įgyvendinimas: IT DREAMS