Olimpinio švietimo forumas pristatys naują požiūrį į fizinį raštingumą

2021 m. balandžio 13 d.

Kodėl judame per mažai, kaip būdami fiziškai aktyvūs, skatindami ir mokydami tą daryti vaikus ne tik stipriname kūną, bet ir augame kaip asmenybės? Kuo visuomenei gresia pasyvumas ir visokeriopos fizinio aktyvumo visą gyvenimą naudos neįvertinimas? Apie šiuos ir kitus dalykus bus kalbama balandžio 14-ąją Lietuvos tautinio olimpinio komiteto (LTOK) rengiamame forume „Fizinis raštingumas: kritiškai svarbus požiūris į judėjimą“.

Jau šeštąjį tarptautinį olimpinio švietimo forumą, kuris dėl pandemijos šįkart vyks virtualiai, 10 valandą pradės pirmoji šalies ponia Diana Nausėdienė, švietimo, mokslo ir sporto ministre, socialinių mokslų daktarė Jurgita Šiugždinienė ir LTOK prezidentė, olimpinė čempionė Daina Gudzinevičiūtė.  

Pirmasis pranešėjas – Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO) Mitybos, fizinio aktyvumo ir nutukimo programų vadovas dr. Kremlinas Wickramasinghe kalbės, kaip jo atstovaujama organizacija skatina sveikatą stiprinantį fizinį aktyvumą. Medicinos studijas baigęs, į mokslinį darbą pasukęs ekspertas dirba Maskvoje veikiančiame PSO biure, atsakingame už neužkrečiamų ligų prevenciją ir kontrolę Europos regione. Kremlinas Wickramasinghe iki tol daug metų darbavosi Oksfordo universitete, yra daugybės straipsnių ir knygų apie mitybos ir judėjimo įtaką žmonių sveikatai, neužkrečiamų ligų pavojus bei būdus jų išvengti bendraautoris.

Po šio pranešėjo vyks diskusija „Fizinis raštingumas – būtinas kokybiškam gyvenimui. Kaip galime įgyvendinti šią nuostatą?“, pokalbį moderuos Lietuvos sveikatos mokslų universiteto docentė, motyvatorė, sveikos gyvensenos ekspertė Simona Pajaujienė, nuomones išsakys Daina Gudzinevičiūtė, švietimo, mokslo ir sporto viceministras Linas Obcarskas, kuruojantis būtent sporto sritį. Kauno technologijos universitete, kuriame ir dirbo, jis yra apsigynęs daktaro disertaciją IT metodų taikymo sporto medicinoje tema. Kita diskusijos dalyvė – edukologijos daktarė ir sveikatos apsaugos ministro patarėja Simona Bieliūnė.

Pranešimą svarbia ir Lietuvoje palyginti negvildenta tema „Kaip sukurti fiziškai raštingą visuomenę?“ yra parengęs Jaunimo sporto fondo mokymų vadovas Kevinas Bartonas iš Didžiosios Britanijos. Tai milžinišką lyderystės, fizinio ugdymo ir kitų sričių ugdymo patirtį turintis ekspertas, dirbęs ir su įvairaus mokyklinio amžiaus vaikais, jaunimu, taip pat – pedagogais. Jis – ne tik puikus teoretikas, bet ir praktikas. Mokymų vadovo sukauptos žinios, kuriomis dalijasi Jungtinėje Karalystėje, Europoje, Šiaurės Amerikoje, Vidurio Rytuose ypač vertinamos mokyklų, valstybinių įstaigų ir agentūrų, nevyriausybinių organizacijų, taip pat privačių kompanijų nuo gerai žinomos „Youth Sport Trust“ iki „Nike“. Kevinas Bartonas nuolatos yra kviečiamas dalintis savo patirtimi konferencijose visame pasaulyje, veda mokymus internetu.

Europos fizinio ugdymo asociacijos buvusi prezidentė Rose–Marie Repond iš Šveicarijos pristatys kodėl, kiek fizinis raštingumas svarbus kokybiškam žmogaus formavimuisi. „Fizinis raštingumas kiekvienam būtinas kaip bet koks kitas raštingumas ar gebėjimas skaičiuoti. Tai mūsų išsilavinimo, mūsų asmenybės dalis. Paprasčiausia šį supratimą įdiegti, kol vaikai maži, tada jie augdami natūraliai išmoksta judesio per žaidimus, aktyvų gyvenimą, pajunta jo reikšmę ir būtinumą. Manoma, kad to mokyti turime mokykloje, tačiau išėjus iš jos suolo niekas nesibaigia. Fizinio raštingumo mokomės visą gyvenimą“, – sako Rose–Marie Repond.

Ne mažiau aktuali ir antroji diskusija „Kokia galėtų būti fizinį raštingumą formuojanti aplinka?“. Ją moderuos lektorius, neformalaus švietimo konsultantas, Andrius Guginis, nuomonę šia tema ir konstruktyvius pasiūlymus teiks pedagogė trenerė, organizacinės psichologijos ekspertė Rima Vanagė, Demokratinės mokyklos įkūrėjas Nerijus Buivydas ir Vilniaus Valdorfo Žaliosios mokyklos mokytojas Egidijus Kabošis.

Apie emocinio sąmoningumo svarbą plėtojant fizinį raštingumą pranešimą skaitys Pozityvaus ugdymo instituto vadovė Irma Liubertienė. Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos doktorantė, socialinio ir emocinio ugdymo projekto „Dramblys“ iniciatorė, tarptautinės mokslinės bendruomenės „International Society for Emotional Intelligence“ koordinatorė ir lektorė Lietuvoje forumo dalyvius supažindins su emocinio sąmoningumo elementais, išplės emocinį žodyną, padės suvokti emocinės savistabos ir savireguliacijos principus bei jų įtaką mokantis ir mokant fizinio raštingumo.

Ikimokyklinių įstaigų darbuotojams ypač reikalingas lektorės iš Jungtinės Karalystės Philippos Youlden, atstovaujančios Jaunimo sporto fondui, pranešimas „Kiekvienas judesys yra svarbus ikimokykliniame amžiuje“. Mokytoja, trenerė ir įkvėpėja bando pasaulyje skleisti idėjas, jog fizinis aktyvumas itin naudingas vaikams nuo pat gimimo – padeda vystytis smegenims, lavina ir ugdo kūrybiškumą, socialumą, kognityvinius įgūdžius. Jos rengiamos paskaitos ir kūrybinės dirbtuvės įtraukia, jose lankytojai gauna daug informacijos ir, kas taip pat labai svarbu, įkvėpimo, idėjų.

Taškus forume sudės Drew Mitchell iš Kanados – buvęs profesionalus sportininkas, treneris, sporto vadybininkas, dabar – lektorius, „Sport for Life“ – Sportas gyvenimui asocijacijos, fizinio raštingumo direktorius . „Fizinis raštingumas: kas tai yra ir kodėl tai svarbu?“ –į šį klausimą Drew Mitchell atsakyti tikrai galės. Pastaruosius 19 metų jis intensyviai dirba fizinio raštingumo konsultantu ir treneriu įvairiose programose. Būtent jo šalis – Kanada – šioje srityje yra viena lyderių pasaulyje.

 

 

© 2018 LTOK, LTeam.
Svajonių įgyvendinimas: IT DREAMS